Læringsteknologi og lesing
Utfordringer med lesing eller skriving kan skyldes ulike forhold. Enkelte har spesifikke lese- og skrivevansker (dysleksi), mens andre kanskje trenger bare noe støtte hvis kravene til lesing er spesielt store.
Målet med lesing er gjerne læring - eller informasjonsinnhenting. Derfor kan det være av mindre betydning om man leser en noe visuelt (med øynene) eller om man får opplest noe med en talesyntese. Det finns mye læringsteknologi for personer som sliter med lesing eller skriving. Er lesemengden utfordringen, så vil en talesyntese kunne gjøre hverdagen enklere. Har man en talesyntese, kan man også ofte lage lydfiler av tekst slik at den eksempelvis kan spilles av fra en mobil.
For enkelte som sliter med lesing, vil endring av fonter eller justering av avstand mellom ord/bokstaver ha stor betydning for hvor lesbar en tekst blir på på skjermen. Lesbarheten kan også bli bedre hvis man man fjerner støy fra skjermbildet eller endrer lys- og kontrastforhold på skjermen.
Dersom rettskriving hovedutfordringen til en person, så gir egne programmer langt bedre hjelp enn den som finns i stavekontrollen i ordinære kontorprogrammer. Stavekontrollene er gjerne også knyttet til talesynteser slik at man får sjekket uttalelsen av ordene.
For mange vil en mobil være til god hjelp ved lese- og skrivevansker. Man kan diktere inn meldinger og få opplest tekst. Med en mobil kan man skanne trykt tekst for deretter å få den opplest eller kopiert inn i tekstbehandler, MS outlook ol.
Dette viser bare noen av mulighetene for de med moderate lese- og skrivevansker. For å vite hva som passer den enkelte er det nødvendig å gå gjennom arbeidsoppgavene slik det er skissert under "IKT oppfriskingskurs". Siden ulike spesialprogrammer er kompatible mot ulike dataprogrammer, blir det vesentlig å vite nøyaktig hvilke programmer den enkelt bruker. Dersom noen har betydelige utfordringer med lesing eller skriving, kan det være aktuelt å videreformidle kontakt med spesialisthelsetjenesten.
Læringsteknologi og lesing
Utfordringer med lesing eller skriving kan skyldes ulike forhold. Enkelte har spesifikke lese- og skrivevansker (dysleksi), mens andre kanskje trenger bare noe støtte hvis kravene til lesing er spesielt store.
Målet med lesing er gjerne læring - eller informasjonsinnhenting. Derfor kan det være av mindre betydning om man leser en noe visuelt (med øynene) eller om man får opplest noe med en talesyntese. Det finns mye læringsteknologi for personer som sliter med lesing eller skriving. Er lesemengden utfordringen, så vil en talesyntese kunne gjøre hverdagen enklere. Har man en talesyntese, kan man også ofte lage lydfiler av tekst slik at den eksempelvis kan spilles av fra en mobil.
For enkelte som sliter med lesing, vil endring av fonter eller justering av avstand mellom ord/bokstaver ha stor betydning for hvor lesbar en tekst blir på på skjermen. Lesbarheten kan også bli bedre hvis man man fjerner støy fra skjermbildet eller endrer lys- og kontrastforhold på skjermen.
Dersom rettskriving hovedutfordringen til en person, så gir egne programmer langt bedre hjelp enn den som finns i stavekontrollen i ordinære kontorprogrammer. Stavekontrollene er gjerne også knyttet til talesynteser slik at man får sjekket uttalelsen av ordene.
For mange vil en mobil være til god hjelp ved lese- og skrivevansker. Man kan diktere inn meldinger og få opplest tekst. Med en mobil kan man skanne trykt tekst for deretter å få den opplest eller kopiert inn i tekstbehandler, MS outlook ol.
Dette viser bare noen av mulighetene for de med moderate lese- og skrivevansker. For å vite hva som passer den enkelte er det nødvendig å gå gjennom arbeidsoppgavene slik det er skissert under "IKT oppfriskingskurs". Siden ulike spesialprogrammer er kompatible mot ulike dataprogrammer, blir det vesentlig å vite nøyaktig hvilke programmer den enkelt bruker. Dersom noen har betydelige utfordringer med lesing eller skriving, kan det være aktuelt å videreformidle kontakt med spesialisthelsetjenesten.
Læringsteknologi og lesing
Utfordringer med lesing eller skriving kan skyldes ulike forhold. Enkelte har spesifikke lese- og skrivevansker (dysleksi), mens andre kanskje trenger bare noe støtte hvis kravene til lesing er spesielt store.
Målet med lesing er gjerne læring - eller informasjonsinnhenting. Derfor kan det være av mindre betydning om man leser en noe visuelt (med øynene) eller om man får opplest noe med en talesyntese. Det finns mye læringsteknologi for personer som sliter med lesing eller skriving. Er lesemengden utfordringen, så vil en talesyntese kunne gjøre hverdagen enklere. Har man en talesyntese, kan man også ofte lage lydfiler av tekst slik at den eksempelvis kan spilles av fra en mobil.
For enkelte som sliter med lesing, vil endring av fonter eller justering av avstand mellom ord/bokstaver ha stor betydning for hvor lesbar en tekst blir på på skjermen. Lesbarheten kan også bli bedre hvis man man fjerner støy fra skjermbildet eller endrer lys- og kontrastforhold på skjermen.
Dersom rettskriving hovedutfordringen til en person, så gir egne programmer langt bedre hjelp enn den som finns i stavekontrollen i ordinære kontorprogrammer. Stavekontrollene er gjerne også knyttet til talesynteser slik at man får sjekket uttalelsen av ordene.
For mange vil en mobil være til god hjelp ved lese- og skrivevansker. Man kan diktere inn meldinger og få opplest tekst. Med en mobil kan man skanne trykt tekst for deretter å få den opplest eller kopiert inn i tekstbehandler, MS outlook ol.
Dette viser bare noen av mulighetene for de med moderate lese- og skrivevansker. For å vite hva som passer den enkelte er det nødvendig å gå gjennom arbeidsoppgavene slik det er skissert under "IKT oppfriskingskurs". Siden ulike spesialprogrammer er kompatible mot ulike dataprogrammer, blir det vesentlig å vite nøyaktig hvilke programmer den enkelt bruker. Dersom noen har betydelige utfordringer med lesing eller skriving, kan det være aktuelt å videreformidle kontakt med spesialisthelsetjenesten.
Læringsteknologi og lesing
Utfordringer med lesing eller skriving kan skyldes ulike forhold. Enkelte har spesifikke lese- og skrivevansker (dysleksi), mens andre kanskje trenger bare noe støtte hvis kravene til lesing er spesielt store.
Målet med lesing er gjerne læring - eller informasjonsinnhenting. Derfor kan det være av mindre betydning om man leser en noe visuelt (med øynene) eller om man får opplest noe med en talesyntese. Det finns mye læringsteknologi for personer som sliter med lesing eller skriving. Er lesemengden utfordringen, så vil en talesyntese kunne gjøre hverdagen enklere. Har man en talesyntese, kan man også ofte lage lydfiler av tekst slik at den eksempelvis kan spilles av fra en mobil.
For enkelte som sliter med lesing, vil endring av fonter eller justering av avstand mellom ord/bokstaver ha stor betydning for hvor lesbar en tekst blir på på skjermen. Lesbarheten kan også bli bedre hvis man man fjerner støy fra skjermbildet eller endrer lys- og kontrastforhold på skjermen.
Dersom rettskriving hovedutfordringen til en person, så gir egne programmer langt bedre hjelp enn den som finns i stavekontrollen i ordinære kontorprogrammer. Stavekontrollene er gjerne også knyttet til talesynteser slik at man får sjekket uttalelsen av ordene.
For mange vil en mobil være til god hjelp ved lese- og skrivevansker. Man kan diktere inn meldinger og få opplest tekst. Med en mobil kan man skanne trykt tekst for deretter å få den opplest eller kopiert inn i tekstbehandler, MS outlook ol.
Dette viser bare noen av mulighetene for de med moderate lese- og skrivevansker. For å vite hva som passer den enkelte er det nødvendig å gå gjennom arbeidsoppgavene slik det er skissert under "IKT oppfriskingskurs". Siden ulike spesialprogrammer er kompatible mot ulike dataprogrammer, blir det vesentlig å vite nøyaktig hvilke programmer den enkelt bruker. Dersom noen har betydelige utfordringer med lesing eller skriving, kan det være aktuelt å videreformidle kontakt med spesialisthelsetjenesten.
Læringsteknologi og lesing
Utfordringer med lesing eller skriving kan skyldes ulike forhold. Enkelte har spesifikke lese- og skrivevansker (dysleksi), mens andre kanskje trenger bare noe støtte hvis kravene til lesing er spesielt store.
Målet med lesing er gjerne læring - eller informasjonsinnhenting. Derfor kan det være av mindre betydning om man leser en noe visuelt (med øynene) eller om man får opplest noe med en talesyntese. Det finns mye læringsteknologi for personer som sliter med lesing eller skriving. Er lesemengden utfordringen, så vil en talesyntese kunne gjøre hverdagen enklere. Har man en talesyntese, kan man også ofte lage lydfiler av tekst slik at den eksempelvis kan spilles av fra en mobil.
For enkelte som sliter med lesing, vil endring av fonter eller justering av avstand mellom ord/bokstaver ha stor betydning for hvor lesbar en tekst blir på på skjermen. Lesbarheten kan også bli bedre hvis man man fjerner støy fra skjermbildet eller endrer lys- og kontrastforhold på skjermen.
Dersom rettskriving hovedutfordringen til en person, så gir egne programmer langt bedre hjelp enn den som finns i stavekontrollen i ordinære kontorprogrammer. Stavekontrollene er gjerne også knyttet til talesynteser slik at man får sjekket uttalelsen av ordene.
For mange vil en mobil være til god hjelp ved lese- og skrivevansker. Man kan diktere inn meldinger og få opplest tekst. Med en mobil kan man skanne trykt tekst for deretter å få den opplest eller kopiert inn i tekstbehandler, MS outlook ol.
Dette viser bare noen av mulighetene for de med moderate lese- og skrivevansker. For å vite hva som passer den enkelte er det nødvendig å gå gjennom arbeidsoppgavene slik det er skissert under "IKT oppfriskingskurs". Siden ulike spesialprogrammer er kompatible mot ulike dataprogrammer, blir det vesentlig å vite nøyaktig hvilke programmer den enkelt bruker. Dersom noen har betydelige utfordringer med lesing eller skriving, kan det være aktuelt å videreformidle kontakt med spesialisthelsetjenesten.
Læringsteknologi og lesing
Utfordringer med lesing eller skriving kan skyldes ulike forhold. Enkelte har spesifikke lese- og skrivevansker (dysleksi), mens andre kanskje trenger bare noe støtte hvis kravene til lesing er spesielt store.
Målet med lesing er gjerne læring - eller informasjonsinnhenting. Derfor kan det være av mindre betydning om man leser en noe visuelt (med øynene) eller om man får opplest noe med en talesyntese. Det finns mye læringsteknologi for personer som sliter med lesing eller skriving. Er lesemengden utfordringen, så vil en talesyntese kunne gjøre hverdagen enklere. Har man en talesyntese, kan man også ofte lage lydfiler av tekst slik at den eksempelvis kan spilles av fra en mobil.
For enkelte som sliter med lesing, vil endring av fonter eller justering av avstand mellom ord/bokstaver ha stor betydning for hvor lesbar en tekst blir på på skjermen. Lesbarheten kan også bli bedre hvis man man fjerner støy fra skjermbildet eller endrer lys- og kontrastforhold på skjermen.
Dersom rettskriving hovedutfordringen til en person, så gir egne programmer langt bedre hjelp enn den som finns i stavekontrollen i ordinære kontorprogrammer. Stavekontrollene er gjerne også knyttet til talesynteser slik at man får sjekket uttalelsen av ordene.
For mange vil en mobil være til god hjelp ved lese- og skrivevansker. Man kan diktere inn meldinger og få opplest tekst. Med en mobil kan man skanne trykt tekst for deretter å få den opplest eller kopiert inn i tekstbehandler, MS outlook ol.
Dette viser bare noen av mulighetene for de med moderate lese- og skrivevansker. For å vite hva som passer den enkelte er det nødvendig å gå gjennom arbeidsoppgavene slik det er skissert under "IKT oppfriskingskurs". Siden ulike spesialprogrammer er kompatible mot ulike dataprogrammer, blir det vesentlig å vite nøyaktig hvilke programmer den enkelt bruker. Dersom noen har betydelige utfordringer med lesing eller skriving, kan det være aktuelt å videreformidle kontakt med spesialisthelsetjenesten.
Læringsteknologi og lesing
Utfordringer med lesing eller skriving kan skyldes ulike forhold. Enkelte har spesifikke lese- og skrivevansker (dysleksi), mens andre kanskje trenger bare noe støtte hvis kravene til lesing er spesielt store.
Målet med lesing er gjerne læring - eller informasjonsinnhenting. Derfor kan det være av mindre betydning om man leser en noe visuelt (med øynene) eller om man får opplest noe med en talesyntese. Det finns mye læringsteknologi for personer som sliter med lesing eller skriving. Er lesemengden utfordringen, så vil en talesyntese kunne gjøre hverdagen enklere. Har man en talesyntese, kan man også ofte lage lydfiler av tekst slik at den eksempelvis kan spilles av fra en mobil.
For enkelte som sliter med lesing, vil endring av fonter eller justering av avstand mellom ord/bokstaver ha stor betydning for hvor lesbar en tekst blir på på skjermen. Lesbarheten kan også bli bedre hvis man man fjerner støy fra skjermbildet eller endrer lys- og kontrastforhold på skjermen.
Dersom rettskriving hovedutfordringen til en person, så gir egne programmer langt bedre hjelp enn den som finns i stavekontrollen i ordinære kontorprogrammer. Stavekontrollene er gjerne også knyttet til talesynteser slik at man får sjekket uttalelsen av ordene.
For mange vil en mobil være til god hjelp ved lese- og skrivevansker. Man kan diktere inn meldinger og få opplest tekst. Med en mobil kan man skanne trykt tekst for deretter å få den opplest eller kopiert inn i tekstbehandler, MS outlook ol.
Dette viser bare noen av mulighetene for de med moderate lese- og skrivevansker. For å vite hva som passer den enkelte er det nødvendig å gå gjennom arbeidsoppgavene slik det er skissert under "IKT oppfriskingskurs". Siden ulike spesialprogrammer er kompatible mot ulike dataprogrammer, blir det vesentlig å vite nøyaktig hvilke programmer den enkelt bruker. Dersom noen har betydelige utfordringer med lesing eller skriving, kan det være aktuelt å videreformidle kontakt med spesialisthelsetjenesten.
Pukstad Formidling AS
Kurs 2: Vold og trusler i skolen
(KURS 1: Når det stormer mellom hjem og skole)
Hva bør ansatte gjøre når elever utagerer fysisk? Opplæringslova tillater inngripen, men spesifiserer ikke metoder. Forebygging og deeskalerende kommunikasjon er nøkkelen til å redusere utagering. Arbeidsmiljøloven sier at ansatte skal ikke oppleve krenkelser på jobb. Det er derfor viktig at alle vet hva de skal gjøre for å beskytte seg selv uten å krenke elevene. Fysiske grep må være siste utvei. Ansatte må forsøke alt annet først. Dette samsvarer med opplæringslova.
Vi utvikler kurset i tett dialog med den enkelte skole. Kurset er på 2-3 timer. Gjennom flere år har jeg undervist i dette tema ved NTNU, lærerutdanning, master i spesialpedagogikk. I løpet av 2024-2025 vil jeg avholde over 50 kurs i dette tema.
Målgruppe
Miljøpersonalet og lærere i skolen.
Innhold
-
Lovverk: Aktuelle paragrafer i Opplæringslova, Arbeidsmiljøloven og Straffeloven
-
Kommunikasjon: Strategier for deeskalerende kommunikasjon.
-
Fysisk inngripen: Enkle grep hvor man unngår å krenke elevene
-
Refleksjon rundt utfordrende hendelser: Hvordan lære av tidligere erfaringer og bygge en trygg praksis.
- Kollegastøtte og lederstøtte: Styrke fellesskapet og samarbeidet i personalgruppen.
-
Rapportering: Prosedyrer og avviksmeldinger .
Kommende kurs
-
Grunnskolene i Trondheim og Malvik kommune, høsten 2025.
-
Skolehelsetjenesten og helsestasjoner i Trondheim kommune, november 2025
Referanser
-
anniken.flatlandsmo@trondheim.kommune.no. Hun er rådgiver i Oppvekst, Trondheim kommune. Flatlandsmo har vært til stede på mange av mine kurs da hun har bestilt kursene til kommunen. Her er en evaluering fra et kurs i Trondheim (lenke).